Τρίτη, 30 Ιουνίου 2015

Σεϊτάν και γλουτένη σίτου

Τις τελευταίες μέρες πήρα δύο μηνύματα σχετικά με τη γλουτένη σίτου. Κάποιοι φίλοι ανακάλυψαν σε ξένα sites συνταγές που αναφέρουν γλουτένη σε μεγάλη ποσότητα και τους έκανε εντύπωση. Έτσι με ρώτησαν αν επιτρέπεται να καταναλώνουμε γλουτένη σίτου σε σκόνη χωρίς περιορισμό. Η απάντηση φυσικά είναι όχι. Αυτό που επιτρέπεται απεριόριστα, είναι το σεϊτάν. Το σεϊτάν πολλές φορές το συναντάμε και ως "γλουτένη σίτου", όμως αυτό μπορεί να σημαίνει δύο διαφορετικά πράγματα, γι' αυτό θα πρέπει να τα ξεκαθαρίσουμε. Ευκαιρία λοιπόν να τελειώσω αυτή την ανάρτηση που την έχω αφήσει στη μέση εδώ και πολύ καιρό.

Για τη χρήση γλουτένης σίτου σε σκόνη την απάντηση την βρίσκουμε στο site που με βοήθησε στο ξεκίνημα της δίαιτας:

Can I use wheat gluten in my cooking on the Dukan diet?

Yes! As per the official chat on 23 July 2010, you can use wheat gluten as a tolerated item just like cornflour. Same daily limits apply.

Λέει ότι σύμφωνα με απάντηση που δόθηκε στις 23 Ιουλίου του 2010 από το coaching, μπορούμε να χρησιμοποιούμε τη γλουτένη σίτου σαν ανεκτό, όπως και το κορνφλάουρ, δηλαδή 1 κουταλιά της σούπας = 1 ανεκτό. Κάποια από τα προϊόντα του Ντουκάν, όπως για παράδειγμα τα μπισκότα (3 μπισκότα = 2 ανεκτά), περιέχουν γλουτένη σίτου. 

Ωραία, ξεκαθαρίσαμε το θέμα της γλουτένης σίτου σε σκόνη, όμως τι είναι το σεϊτάν; Το σεϊτάν είναι υποκατάστατο κρέατος που παρασκευάζεται από αλεύρι σταριού και νερό. Αφού πλάσουμε ένα ζυμάρι, το ξεπλένουμε πολύ καλά μέχρι να φύγει το άμυλο και να μείνει μόνο η γλουτένη. Στη συνέχεια μπορεί να μαριναριστεί και να μαγειρευτεί με διάφορους τρόπους. Δεν έχει κάποια γεύση γι' αυτό του προσθέτουμε τα μπαχαρικά που μας αρέσουν κατά την παρασκευή ή το μαγείρεμα. Είναι ιδανική επιλογή για τις περιόδους της νηστείας. Το σεϊτάν είναι πολύ διαδεδομένο στις ασιατικές χώρες και είναι βασική τροφή στη χορτοφαγική ή τη vegan διατροφή. Μπορούμε να το αγοράσουμε και έτοιμο σε καταστήματα ασιατικής κουζίνας. Για να φτιάξετε μόνοι σας σεϊτάν, δείτε στο τέλος της ανάρτησης. 

Όποιος έχει το βιβλίο του Ντουκαν, έχει συναντήσει ξανά τη λέξη "σεϊτάν". Στη σελίδα 85 γίνεται εκτενής αναφορά σ' αυτό. Ξεκινά από τη σελίδα 82 όπου αναφέρει πως υπάρχουν 11 κατηγορίες τροφών από τις οποίες μπορούμε να τρώμε απεριόριστα. Στην όγδοη κατηγορία ανήκουν οι φυτικές πρωτεΐνες, δηλαδή το τόφου, το σεϊτάν, το τέμπει, τα χορτοφαγικά μπιφτέκια, ο κιμάς σόγιας, το γάλα σόγιας και το γιαούρτι σόγιας. Από αυτές τις τροφές μόνο το τόφου και το σεϊτάν μπορούν να καταναλωθούν σε απεριόριστη ποσότητα στην κανονική Ντουκάν, όλες οι υπόλοιπες απευθύνονται σε όσους κάνουν χορτοφαγική Ντουκάν. 

Ο Ντουκάν μας λέει ότι το σεϊτάν είναι κάτι αντίστοιχο με το τόφου, μόνο που δεν παρασκευάζεται από πρωτεΐνες σόγιας, αλλά από πρωτεΐνες σταριού. Επειδή η υφή του θυμίζει κρέας μπορεί να το αντικαταστήσει σε πολλές συνταγές. Είναι ιδανικό για όσους ακολουθούν τη Ντουκάν και δίνει μια έξτρα επιλογή για τις δύο πρώτες φάσεις, όπου οι τροφές πρέπει να είναι πλούσιες σε πρωτεΐνη. Έχει 25% πρωτεΐνες και μόλις 110 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια. Έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες και σχεδόν καθόλου λίπος. Διατηρείται για 3 μέρες στο ψυγείο με το ζωμό του (σε χορτοφαγικές σελίδες λένε 1 εβδομάδα, εγώ το διατήρησα 6 μέρες χωρίς πρόβλημα) ή για μήνες στην κατάψυξη με τη μορφή κιμά. Υπάρχουν πολλοί τρόποι μαγειρέματος και μπορούμε να το φάμε είτε σκέτο είτε με λαχανικά, ανάλογα τη φάση που βρισκόμαστε. Πρέπει μόνο να θυμόμαστε να μην το ροδίζουμε γιατί σκληραίνει και να μην το κόβουμε σε μεγάλες φέτες γιατί χάνει τη γεύση του.Το βρίσκουμε σε είδη με ασιατική κουζίνα αλλά μπορούμε να το φτιάξουμε και μόνοι μας.

Για να φτιάξετε το δικό σας σεϊτάν, δείτε την επόμενη ανάρτηση.

6 σχόλια:

  1. Δηλαδή καταναλώνουμε σειτάν και τοφου σε απεριόριστη ποσότητα από την φάση της επίθεσης κιολας?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ακριβώς, αν έχεις το βιβλίο θα το βρεις στη σελίδα 83. Συγκεκριμένα γράφει πως το σεϊτάν και το τόφου είναι οι μόνες χορτοφαγικές τροφές που μπορούν να καταναλώνονται σε απεριόριστη ποσότητα, επειδή έχουν επαρκή ποσότητα σε πρωτεΐνες.

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα διάλεξα την επιλογή ανώνυμη γιατι δεν εχω πρόσβαση στον λογαριασμό της Google. Υπαρχει κάπου η χρορτοφαγική εκδοχή της Dukan ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου. Δεν το έχω ψάξει αρκετά αλλά το google δίνει αρκετά αποτελέσματα. Αν γνωρίζεις αγγλικά μια καλή αρχή είναι εδώ:
      http://mydukandiet.com/cooking/adapting-the-dukan-diet-for-vegetarians.html

      Διαγραφή
  3. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΕΜΕΝΑ ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ BLOG!!!ΑΠΟ ΔΕΥΤΕΡΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΑ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΩ ΚΑΙ ΕΓΩ ΚΑΙ ΕΧΩ ΚΑΠΟΙΕΣ ΑΠΟΡΙΕΣ????ΣΤΗΝ Α' ΦΑΣΗ ΚΑΙ Β' ΦΑΣΗ ΠΩΣ ΚΑΤΑΜΕΡΙΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΕΡΙΔΕΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ ΤΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΟΡΙΟ ΗΜΕΡΙΣΙΩΣ???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαβάστε επάνω δεξιά στο μενού το σύνδεσμο "τι είναι η δίαιτα Ντούκαν". Στη δίαιτα αυτή δεν υπάρχουν μερίδες, πρόγραμμα και όριο στις τροφές που αποτελούνται από καθαρή πρωτεΐνη.

      Διαγραφή

Τα σχόλια περνούν από έγκριση πριν δημοσιευτούν. Παρακαλώ αφήστε το σχόλιό σας μόνο μία φορά. Σχόλια με ερωτήσεις που έχουν απαντηθεί στο κείμενο με την περιγραφή της δίαιτας, όπως πχ αν επιτρέπεται το μέλι ή το αλεύρι, δεν θα δημοσιεύονται πλέον λόγω έλλειψης χώρου στο μπλογκ. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση!